På 170 meters höjd

Vi tog oss upp i Petronas towers idag. För att få tag på en av de 1400 biljetter per dag som delas ut ställde vi oss i kö vid 08.00-tiden imorse. Efter 45 min hade vi fått tag på 3 gratisbiljetter. Då vi inte hade hunnit med någon frukost valde vi 10.30-visningen, för att sedan inta en stadig frukost. Hissen som sen tog oss upp till 41:a våningen, där bron finns, tog en våning per sekund. Efter 41 sekunder var vi uppe och fick ta del av den utsikt som tornen och bron bjuder på. Det var rätt häftigt faktist!

Jag pa 170-meters hojd.

Petronas towers och shopping avklarat

Igår och idag har vi spenderat vår tid på olika shoppingcenter här i KL. Vi passar på att handla lite saker som vi behöver i Melbourne, men är billigare här. Vi hann även med att ta närbilder på Petronas towers igår. Imorgon ska vi försöka få en biljett upp till bron mellan tornen. Det är bara ett visst antal personer som får åka upp till bron per dag, så vi måste stå i kön till biljetterna 07.30 imorgon!

Ater i Kuala Lumpur

For att ta sig mellan Langkawi och KL tog det oss ca. 18 h. Vi tog oss dit med taxi, bat, taxi, tag och sen till sist taxi igen. Jag tror vi sammanlagt la ut ca. 100 kr/pers pa hela resan (billigt!). Vi har inte sovit pa hela natten och ska krypa till sangs nu.

Imorgon bar det av till Kuala Lumpur igen

Det ar harligt att ligga pa Langkawis strander

Fina Langkawi

Nu har vi snart tillbringat en vecka har pa
Langkawi. Imorgon maste vi borja rora oss mot KL. Vi hann inte riktigt utforska staden helt och hallet nar vi var dar for tre veckor sedan. Dessutom maste vi gora ett besok pa svenska ambassaden i KL for att hamta ut vara kara pass som varit pa villovagar ett tag. Vi har aven planerat in Petronas Towers och lite shopping. Jag ser dock inte fram emot den 14 timmar langa resa dit men taxi, bat och buss/tag.

Allt bra pa on Langkawi

Har bor vi pa Gecko Guesthouse

Jag har faktist tagit detta kort sjalv. Jag ar riktigt nojd!

J's 25-ars dag

Idag fyller min alskling J 25 ar. Det har vi firat har pa Langkawi med tacos och Corona pa restauranten "Little Mexican".
Men jag onskar att jag vore hos honom idag. Jag firade hans fodelsedag innan jag akte, men det var anda inte riktigt samma sak. Jag skulle vilja har mojligheten att vacka honom pa morgonen med en muffins med ett litet ljus i. Jag vet att det kommer fler tillfallen, men saken ar den att J aldrig mer kommer fylla 25 ar. Jag ar i alla fall glad att jag har honom. Det ar trots allt det viktigaste.

...

Idag ar det en sadan dag da man saknar alla dar hemma!

Jag och J pa B's brollop.

Pa Langkawi

Jag och M pa stranden pa on Langkawi

Nu har vi installerat oss i vart nya boende pa Gecko Guesthouse har p on Langkawi. Hittills har vi hunnit med sol och bad. Det ar hur varmt som helst!

Penang

Imorse tog vi flyget till on Penang och staden Georgetown. Har kommer vi sova en natt innan vi tar baten over till on Langkawi imorgon bitti. Georgetown ar ingen hojdare....

Sol och bad på Manukan Island

Idag har vi degat i solen på ön Manukan Island hela dagen. Hur skönt som helst! Imorgon tar vi ännu ett flyg. Denna gåmg bär det av till ön Penang, som ligger i norra Malaysia.

K, M och jag i båten på väg till Manukan Island

Manukan Island

Besök i Kota Kinabalu national park

Mt Kinabalu bakom molnen

Igår var vi i KK national park och tittade på Mt Kinabalu, Rafflesia blommor (världens största blomma) och badadde i Poring Hot Springs (varma källor). Dagen var lång, men vi hann med mycket! Nu ska vi snart ta en båt till Manukan Island. Om det inte börjar regna blir det an massa sol och bad idag :)

Rafflesia

En inte så smickrande bild på mig i en liten pool som fylls med vatten från varma källorna

Bad på Sapi Island

Det blev en dag på stranden igår. Vi tog en båt till Sapi Island som ligger 15 min ifrån KK. Väl framme fick vi njuta av sol och bad. Jag fick även användning för cyklopet och snorkeln som jag fick av mamma och pappa i julklapp. Jag hittade Nemo! Och Dory! Bara det att Nemo var vit och svartrandih med orange fena, och Dory var skar med gul fena. Är jag inte fin i snorkel och cyklop?

Vi såg orangutanger

Igår tog vi en taxi till ett naturreservat som ligger ca. 30 min ifrån Kota Kinabalu. Där möttes vi upp av en guide. Han berättade att de 7 orangutang-ungar som vi förhoppningsvis skulle få se var föräldrarlösa. De hade tagits omhand när de var små av ett rehabiliteringscenter. Där levde de tills de var tillräckligt stora för att ingå i steg 1 av rehabiliteringen. Med steg 1 menas att de släpps lösa i en liten regnskog här på Borneo. Där matades de 2 gånger om dagen, men annars fick de leva fritt. Vid steg 2 av rehabiliteringen slussas de vidare till en större regnskog där man undersöker om de klarar av att leva på egen hand. Efter detta steg släpps de helt fria igen. Vi fick se steg 1 i denna rehabiliteringsprocess: eftermiddagsmatning. 5 av de 7 små liven dök upp. Här kommer ännu en bild på en av dem.

Orangutanger

Så här söta var orangutangungarna!

På Borneo

I söndags tog vi flyget från Johor Bahru till Kota Kinabalu på Borneo. Här är det fint väder och vattnet är klarblått. Idag ska vi ut i djungens för att förhoppningsvis stoöa på lite orangutanger. De lever fritt här på Borneo. Håll tummarna för att vi får ta oss en titt på dem!

Singapore Sling på Raffles Hotel

När man är i Singapore så måste man tydligen ta en riktig Singapore Sling på lyxhotellet Raffles Hotel. Det var där drinken uppfanns i slutet pa 1800-talet, och de säger att man aldrig har druckit en riktig Singapore Sling om man inte har druckit den där. Så i lordags kväll gick vi dit för att smaka på skapelsen. När vi sitter och smuttar på våra drink ar kommer kyparen fram med en flaska Moet till oss. Vi berättar för honom att han måste gått fel, men han lyssnar inte på oss. Så rätt var det är sitter vi backpackers där och drickar god champange!

En dag på Sentosa Island

I lördags tog vi oss till ön Sentosa Island som ligger strax söder om Singapore. Där tog vi årets första dopp och gräddades i den vita stranden. Det var härligt att bara ligga på stranden en hel dag och ta det lugnt. Vi lyckades även skymta 2 delfiner. I ju för simmade de runt i en avspärrad del av havet, men ändå.

I fredags: Singapore Zoo

I fredags var vi på Singapore Zoo. Detta var en häftig park uppbyggd mitt i den naturliga regnskogen som finns här i Singapore. Alla djuren såg ut att ha det bra, förutom isbjörnarna möjligtvis. Det fanns alla djur man kan tänka sig: lejon, tigrar, jeparder, leoparder, jaguarer, känguru, krokodiler, näsapor, noshörningar, flodhästar, elefanter, giraffer m.m.m. Vi hade en jättemysig dag i regnskogen med alla djuren och vi klarade oss utan eftermiddagsregnet enda tills på kvällen!

Min dator fungerar

Nu har jag äntligen fått igång det trådlösa nätverket på min dator. En bild på oss taget på Singapore Zoo.

Jag och mina medresenärer. Från vänster: M, jag och K.

Solen skiner!

Vi har precis njutit av en frukost ute i solen här på
Sleepy Sams Guesthouse (frukosten och internet ingår i priset, 125 kr/natt/pers). Nu ska vi ta oss till Singapore Zoo, och vi hoppas att vi hinner färdigt där innan regnet faller ner. Eftersom det är regnperiod kommer det alltid en skur på eftermiddagen. Och de är ingen liten skur! Man blir dyngsur på ett par sekunder. Men vi börjar lära oss hur vi ska ta vara på solen på bästa sätt :)

Imorgon ska vi nog till ön Sentosa!

Imorgon: Singapore Zoo

Morgondagens planer är att besöka Singapore Zoo. M är djurgalen (och jag med) så det ska nog bli kul. Egentligen är jag lite mot djurparker, men enligt guideböckerna ser dessa djur lyckliga ut.

Här står jag vid ingången till en park full av orkideér i Kuala Lumpur

En lång shoppingdag i solen

Idag har det varit jättefint väder har i Singapore. Jag, K och M har strosat omkring på Orchard Road och tittat i de flashiga köpcentren. Här finns alla affärer man kan drömma om och det är svårt att hålla i plånboken! Priserna är tyvärr ungefär som hemma, så man kan inte göra ordentliga kap. Det är rätt stor skillnad på priserna här och i Malaysia.

Singapore

Nu har vi sovit första natten i Singapores centrum. Vi tog tåget hit igår från Kuala Lumpur. Det tog över 8 h att ta sig genom Malaysias djungel hit, men det var underbart vackert. Idag ska vi ta en tur på stadens största shoppinggata och senare idag ska vi titt på presidentens palats. Idag är det dessutom första dagen med sol, så det blir nog en fika i solen i någon park också!

Uppdatering: Det blev glass på en bänk istället! Här sitter K och M och njuter i solen.

Landat på fötterna

När vi kom fram till KL tog vi en taxi in till China Town. Här har vi nu bott i 2 nätter på ett backpackerhostel som heter Red Dragon Backpacker's Hostel. Rummen är små, men fräsha. Vi har ett litet rum med 3 sängar (eftersom vi är tre som reser tillsammans: jag, K och M) och air condition. För detta betalar vi ynka 40 kr/natt/pers.

Hittills har vi hunnit gå pa marknad (Central Market) och besökt en fågelpark med 1600 olika fågelarter samt en orkide` park, med så mycket orkide`er man kan tänka sig. Vi har även sett Petrona Towers och KL Tower på avstånd.

Igår var vi på KL`s två tågstationer där vi köpte tågbiljetter till Singapore. Så om 6 timmar ska vi resa vidare till "världens renaste land/stad". Jag måste bara komma ihåg att inte kasta tuggummi eller äppelskrutt på gatan for då får man böta 5000 kr!

Moch K vid julgranen :)

Framme i Kuala Lumpur

Framme. Svettig. Trött.

Packning

Idag är det packning på schemat. Jag har provpackat min väska ett par gånger, så det är ju inte första gången jag packar ner allt i väskorna. Men idag är det slutgjiltiga packningen som gäller. Det som inte får plats får inte följa med.

Babyshower

Det är lite sorgligt att jag inte kommer träffa mina vänner här i Västerås på över ett halvår nu. Men jag träffade alla ikväll och vi har haft jättetrevilgt på H´s "babyshower". Napptårtan gjorde succé!

Den blivande mamman!

Dagens planer

Idag måste jag ta reda på om mitt pass är på väg till mig från Berlin eller inte. Jag skickade iväg mitt pass till australienska ambassaden i Berlin för över en månad sedan för att få mitt visum till Australien godkänt. Jag har fortfarande inte fått tillbaka mitt pass, och eftersom jag reser på söndag är jag i en liten knipa. Om jag inte fått tag må mitt originalpass innan kl. 14.00, måste jag ner till polisen här i Västerås för att skaffa ett provisoriskt pass.

Ikväll ska jag om mina kompisar ordna en "babyshower" till H, som får en liten baby i mars. Så jag har även det jag ska fixa med under dagen. Jag borde även kolla genom min packning och se till att allt jag ska ha med mig är på plats och att alla kläder är rena.

Lite mer godbitar

Jag hittade lite fler trevliga plagg från HM som skulla passa bra i vårgarderoben.

Från vänster till höger:
  • Söta ljusblå shorts för 198 kr
  • Skön grå cardigan för 249 kr
  • Leggings i en härlig blå färf för 98 kr
  • Går skjorta för 298 kr

Fina nyheter på HM

Om det inte vore så att jag ska flyga till Malaysia och shoppingstaden Kuala Lumpur på söndag, hade jag nog klickat hem parkasen (398 kr), den blåa klänningen (198 kr) och den ljusblå blusen (198 kr) från www.hm.se. Jag gillar att blanda gammal och nytt, dyrt och billigt. HM är perfekt när man vi köpa modeplagg som knappt håller i en säsong. När det gäller basplagg lägger jag hellre ner lite pengar, så de håller sig hela och snygga ett tag. En favorit på basplagg är Filippa K, men de har nog alla som läser bloggen redan listat ut :)

Dagens outfit

Dagens outfit på bild tagen i mammas och pappas kök. Min lilla fågel Klara syns i bakgrunden.

• Jeans - Cheap Monday

• Kjol - HM
  • Linne - Filippa K
  • Guldarmband - present från mormor
  • Halsband - Pilgrim (present från J)
Ute: Eftersom det antagligen kommer vara kallt vid 12-slaget blir det Canada Goose som gäller. Den skymtas till höger. Man kan i alla fall lita på att man inte fryser då man har den på sig.

Nyårsfirande i Västerås

Igår firade jag nyår tillsammans med J, min familj och J´s familj. Vi började hemma hos mamma och pappa med tre rättersmiddag. Min innan middagen var det fördrinkar och dipptårta med grönsaksstavar. Det bjöds på förrättstallrik. Huvudrätten bestod av kärlknul, potatisgratäng och avokado- och valnötssallad. Tyvärr missade vi efterrätten, chokladmousse-tårta, eftersom klockan hade hunnit bli 22.30 och vi skulle vidare till J´s familj. Jag förevigade förrättstallriken och huvudrätten på bild. Allt var jättegott och jag var proppmätt resten av kvällen (natten).